Nive Å's Lystfiskerforening

• Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

Velkommen til Nive Å's Lystfiskerforenings hjemmeside

På vores hjemmeside kan du læse mere om hvem vi er, hvad vi laver og hvor vi fisker. Tryk på "Bliv medlem" og læs om alle fordelene ved at være medlem af Nive Å's Lystfiskerforening.

Hvor må jeg fiske Se fangsrapporter Bliv medlem af lystfiskerforeningen

Naturens Dag ved Nive Å

Hej alle

I forbindelse med Naturens Dag havde vi i søndags - i samarbejde med Fredensborg Kommune - en stand ved møllen, hvor vi (Carsten Ryby & Bjarne Dueholm) fortalte interesserede om foreningen og de planlagte gydebanker i Usserød å.

Der var ikke det store fremmøde til det gode initiativ, men nogle få potentielle nye medlemmer var ifølge Carsten trods alt forbi.

Jeg selv var også et smut dernede, idet jeg gerne ville se de minkfælder, som vi har kørende i øjeblikket. De er meget effektive og Christian Lohmann fra foreningen, der er med til at sætte fælderne fortæller, at der indenfor en uge er snuppet 5 stk.

De fungerer via en anordning, der hiver en magnet væk fra den hvide kasse, når minken går i fælden. 20 sekunder senere modtager Christian en sms om at der er bid og at fælden skal røgtes.

Lad os håbe, at mange flere bliver fanget, da de tager masser af fugleæg og ørreder i området.

Senest opdateret: Torsdag, 18. september 2014 18:53

Flot svensk aborre til Philippe

Hej alle

Så tikkede der lige en sms med et billede af en super flot aborre ind fra Philippe, der har været en tur i Blekinge.

Under billedet skrev han følgende:

Eneste fisk på 4 dages intens jagt. Selv skallerne var ekstremt svære at hive op, kun 3-4 stk i timen!! Jeg gik ned og ned i linedimension og krogstørrelse. Det hjalp!!

Stort tillykke med den flotte aborre på 45 cm og 1,3 kg til Philippe. En dedikeret indsats betaler sig.

Senest opdateret: Mandag, 22. september 2014 20:42

Drømmetur til Havøysund, Nordnorge

Hej alle

Der kommer glædeligvis en del rapporter i øjeblikket. Blandt disse var nedenstående fra Erik Winther:

Hej Klaus,

Jeg er netop hjemkommet fra en fisketur i Havøysund, Nordnorge.

Gennem Jagt & Fiskerimagasinet bestilte jeg sammen med Mogens en tur fra den 30. juli til den 6. august. Vi var i alt 5 mand, som skulle følges ad. Turen foregik med fly fra KBH - Oslo og derfra videre med fly til Alta, ca. 3 timer og 10 minutters flyvetid. Derefter ca. 3 timers biltur i en transporter fra Alta til Havøysund, som er en ø ud for Norges nordkyst.

Vi blev indkvarteret på 1. sal i et dejligt lyseblåt hus 1 min. fra vores båd. Huset var fint indrettet med stor stue og pejs, køkken, bad/toilet og tre værelser. Der var også et guidehus med fileteringsrum og fryserum.

Turen var fantastisk med godt vejr alle dagene, så der blev fisket igennem (80 timer i alt) - det er jo lyst hele natten. Så aftensmad blev der først tid til mellem kl. 21.00 til 24.00, inden det var sengetid. Der blev lavet flæskesteg, mørbradbøffer og culotter, så vi gik ikke sultne i seng. Havøysund er et fantastisk sted med utrolig smuk natur og rigt dyreliv. Vi så bl.a. vågehvaler, ørne, søpapegøjer, øresvin og meget mere.

Godt råd: Lyt til guiderne - de er eksperter. Vi fiskede mest efter helleflyndere, hvor vi brugte levende sej som agn til pirkestang. Til kastestangen blev der brugt store jigs på 125-400 gram.

Vi fangede i alt 30 helleflyndere på vores båd, hvoraf 9 var over 1 meter. Det er helt vildt at fighte en helleflynder. Husk at indstille bremsen rigtigt fra start. Størst var Jan´s på 147 cm. Ellers fiskede vi en dag efter sej og torsk, en anden dag rødfisk på 250-300 meters dybde. Der blev også fanget en havkat, en lange, mange torsk og sej op til 6kg. Og så var der også rigtig grimme brosmer.

Vi havde Christian fra Jagt & Fiskerimagasinet i vores båd. Han var fantastisk til at sejle og finde de bedste steder i samarbejde med  Brian fra Norway Guide Fishing. Bedre guides fås ikke.

Personligt fik jeg seks helleflyndere, den største på 125 cm og 27 kg, seks rødfisk, den største på 4,35 kg, mange sej, den største på 5,5 kg, en havkat (2 kg), og en brosme (7kg)

Jagt & Fiskerimagasinet har allerede reserveret to både til næste sæson - det kan anbefales.

Mvh

Erik Winther

Tusind tak til Erik for beretningen fra Norges-turen. Flotte fangster i flot natur. Måske man en dag skulle prøve det!

Klaus Vestergaard

Senest opdateret: Mandag, 08. september 2014 21:32

Ask på Andørja i Nordnorge (part three: PR-sej)

Hej alle

Så har Ask vort nye medlem sendt den tredie og sidste update fra hans fisketur nordpå:

Hej Klaus,

Fy for fanden jeg er basket!

I morges tog kajakmesteren hjem efter behørig fejring med en vis Kaptajn Morgan og en gylden dame, og i dag blev vejret godt, og så var fisken på hugget! Loddet drillede, men næsen virkede, så jeg stoppede i et strømskel, hvor der sad to måger... Kortplotteren sagde +400 meter men på 50 stoppede vores pirke, og det sagde slam! Ny PR på 13,06 kg.

Min bådmakker Patrik fik en ond fisk på 14,26 kg, og vi havde det fantastisk efter nogle dage med øv-vejr:)

Knæk og bræk:)

Ask Futtrup

Mere tak til Ask for den sidste update og stort tillykke med ny PR. Spændende fiskeri!

Vh

Klaus

Ask på Andørja i Nordnorge (part two: Verdensrekord)

Hej Klaus

Jeg er jo på Andørja i Nordnorge - dels for at fiske - dels for at følge et forsøg på at fange verdens tungeste kajakfangede fisk.

Målet var Grønlandshaj, og svenske Joel Abrahamsson ankrede op på 509 meters dybde, lige ud for campen søndag morgen. Første dag bød på tre solide hug, men desværre blev ingen hængende. Derfor fortsatte forsøget idag, hvor fiskeriet startede kl. 04.

Allerede kl. 06.01 huggede Joels drømmefisk og en fight, der med Joels ord beskrives som “en smertesrejse”, kunne begynde. Efter at være trukket flere hundrede meter rundt i en god time kom hajen til overfladen, og jublen ville ingen ende tage.

Vel sikret i båden, kunne den måles til 401 cm i længden, 201 cm om livet og 566 kg ifølge tabellen. Dermed er det en kraftig forbedring af den tidligere kajak-verdensrekord på 227 kg.

Efter fighten udtalte Joel:  “Det var den hårdeste fight i mit liv, og jeg kommer aldrig til at fiske efter dem igen. Mit maveskind ser ud som en hamburgeryg og mine arme føles som om de kan nå rundt om jorden. Ikke desto mindre er det en drøm, der er gået i opfyldelse, i et helt unikt vand, på et helt unikt sted”.

Som et kuriosum kan det nævnes, at jeg fangede agnfiskene, der sikrede verdensrekorden...  En sej på 2 kilo og en makrel på godt et kilo.

Fed dag!

Mange tak til Ask for den vilde beretning, som i skrivende stund - og via FiskeAvisen, som Ask skriver for - er på vej til den samlede verdenspresse:-).