Nive Å's Lystfiskerforening

• Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

Velkommen til Nive Å's Lystfiskerforenings hjemmeside

På vores hjemmeside kan du læse mere om hvem vi er, hvad vi laver og hvor vi fisker. Tryk på "Bliv medlem" og læs om alle fordelene ved at være medlem af Nive Å's Lystfiskerforening.

Hvor må jeg fiske Se fangsrapporter Bliv medlem af lystfiskerforeningen

Makrelbonanza på Øresund og en kilos aborre fra Esrum Sø

Hej alle

Så kom der lige en rapport i indbakken igen. Den var fra Jens Blom, der skrev:

Hej Klaus,

Jeg var en tur på Sundet for at fiske efter sild og makrel. Vanen tro er der ingen sild, når man skal bruge dem, så sildefiskeriet opgav jeg efter, at have søgt i et par timer. Jeg havde heldigvis taget 4 frosne sild med og dem kunne jeg bruge til makrelfiskeri på trollingmanér. Efter at have fundet dem gik det hurtigt. De gik dybt og jeg fangede 15 på 2 timer. Derefter gik fiskeriet mere stille. Status blev at jeg fangede 24 makrel med to på 1 kg på toppen og kun tre under 500.

Jens Blom

Tillykke til Jens med fangsten. Dagen efter skrev Jens igen, at nu havde han igen været ude på nordvestrevet ved Ven og der snuppet 20 makreller mere. Blandt disse var også en flot PR på 1150 g.

Dette fiskeri ville undertegnede også gerne prøve og muligheden opstod en sen eftermiddag i denne uge. Jens havde tyvstartet og fisket 3 timer med fangst af 7 makreller, hvorefter han hentede mig i Rungsted Havn. Afsted det gik og første nedsænkning af downriggeren ud for den store gule bøje gav et dobbelthug. Jeg fik i den forbindelse min første kilosmakrel, hvilket også var en PR. Jeg skal hilse og sige, at sådan en torpedo kæmper godt!

Alt ialt blev det til 10 makreller med flere omkring kiloet. Eneste ulempe ved fiskeriet, der ellers er ret sjovt, er, at det sviner uhyggeligt meget i båden og på ens tøj. Sidstnævnte røg da også direkte i vaskemaskinen, da jeg kom hjem.

Ugens gode makrelfiskeri medførte, at vi både fik makrel til rygning og nu har fryseren fuld af gigant store agnfisk, der skal fiskes med på bl.a. Esrum Sø, når geddesæsonen for alvor kommer igang og det bliver sværere og sværere at skaffe gode agnskaller. Spændende om makrellerne giver sig udslag i storgedder...

Undertegnede var idag søndag på Esrum Sø for at tjekke om aborrerne var begyndt at røre på sig. Jeg havde på tidligere ture set mågesjov og en del spændende ting på loddet, så der var trods en faldende barometerstand i forbindelse med et kommende vejrskifte lidt at have optimismen i, da jeg stævnede ud af Sørup Havn. En temmelig kraftig vind fra sydøst lagde dog hurtigt en dæmper på min optimisme. De bedste pladser oppe nord på var - selv med drivanker - umulige at fiske på, så de blev opgivet og jeg satsede derefter på området mellem Kongebroen og Løjtnanten. Småskaller i den rigtige størrelse på 8-12 cm blev fisket på bundrigs på flere stænger, men det var ikke den metode, der gav pote. Det var derimod en død skalle fisket lige under båden på et jighoved eller en såkaldt Fireball (Vectra Vertical). Dette gav dagens største aborre på 43 cm og 1100 gram.

De øvrige jeg fangede var gnallinger. Aborren er tilmeldt Esrum Open (se Fred & Humles hjemmeside) og jeg kan kun opfordre NÅL-medlemmer til at prøve lykken derude. Konklusionen efter min tur må dog være, at der nok går 3-4 uger, førend aborrefiskeriet for alvor begynder at blive interessant. Så vil jeg og andre forhåbentlig også kunne fange nogle betydeligt større fisk (+1,5 kg), som vi jo ved findes derude:-)

Senest opdateret: Søndag, 08. september 2013 20:00

Havørred fra Gels Å og 6-kilos sommergedde

Hej alle

Lidt småt med meldinger den seneste tid, men vi kan da glæde os over en fangstrapport fra Søren, der skriver:

Hej Klaus,

Den tørre danske sommer indbød ligefrem ikke til meget å-fiskeri, men en dag i ferien fik jeg trukket mig selv afsted meget tidligt om morgenen. Da jeg var i det sønderjyske faldt valget på Gelså som jeg er begyndt at kende nogenlunde. Det skulle vise sig som et godt valg, hvilket Peter fra Go Fishing, kunne bekræfte. Efter å-restaurering vrimler det med flotte ørreder langt op i systemet.

Jeg affiskede en kortere strækning og kort efter solopgang fik jeg på min lille uldsok, en flot ørred på 59 cm som vel har vejet omkring 3 kg.

Tak til Søren og stort tillykke med den fine havørred. Der skal nok en del mere nedbør til inden vi selv kan "plukke" lignende ørreder i Nive å.

Undertegnede har i august været en tur på Esrum Sø, hvilket gav en enkelt 2,5 kgs gedde.

Vi har dog medlemmer, der kan fange fisk, idet både Peter Møller og Ion har snuppet 4 og 5 kilos gedder derude i august. Til (u)behagelig orientering har vore venner fra Fred & Humle iøvrigt taget godt med gedder de seneste uger op til 10,9 kg og de har nu sneget sig forbi os i den samlede stilling i Esrum Open.

Et er sikkert og det er, at vi vil give dem kamp til stregen. Jeg selv har på det seneste fået investeret i et par multihjul, stænger og flere paravaner til geddetrolling samt købt et nyt (brugt) ekkolod. Sidstnævnte er et Garmin Echo 550C og det spiller max. Mange fisk (især sandarter) er i de sidste par år blevet fanget med bistand fra loddet, idet sælgeren var Henrik fra Team Ivertic (tjek teamivertic.blogspot.dk).

Ekkoloddet fik jeg testet for alvor idag på en midtsjællandsk sø, som jeg havde for mig selv hele formiddagen i det dejlige vejr. Der var masser at se på loddet, men noget sværere var det at få gedderne i hugget i det varme vand. Det lykkedes dog at lande en håndfuld, hvoraf den største var en fin 6-kilos gedde, der iøvrigt var millimeter fra selv at hoppe op i båden under fighten.

Klaus

PS: Husk at fangstrapporter fortsat kan sendes til Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Senest opdateret: Fredag, 06. september 2013 20:02

Brasenjagt i De gamle Lergrave

Hej alle

Sommerferie i udlandet, alt for godt vejr herhjemme (!) og en skadet hånd (fra et fald på en løbetur - ikke fra for meget fiskeri..) har betydet mindre fiskeri for undertegnede end normalt. Derfor er det heller blevet til så meget andet end en makreltur på Øresund og et par medeture i De Gamle Lergrave i løbet af den seneste måned. Makrelturen var i søndags sammen med Jens Blom, hvor vi tog ud i fint vejr, men måtte tage hjem, da en irriterende nordenvind og skumtoppe krydret med masser af tang og brandmænd satte en stopper for fiskeriet. Vi nåede dog om morgenen at få 3 mindre makreller på sildestykker fisket på trolling manér. Trollingfiskeriet efter makrel er efter min mening betydeligt mere effektivt end flådfiskeriet, men (indrømmet) heller ikke lige så sjovt.

Medeturene i De Gamle Lergrave gav masser af sudere i den sædvanlige størrelse op til lidt over 2 kg samt en stribe brasen op til 2,7 kg.

Sidstnævnte fik jeg på en tur sammen med Peter Møller, hvor vi havde bestemt os til noget opsøgende fiskeri specifikt efter brasen. Peters og min erfaring er, at disse ofte skal søges på mere åbent og dybere vand fremfor tæt på åkanderne og lavere vand, hvor suderne dominerer fangsterne. Det første sted vi prøvede gav trods massiv fodring ingenting andet end skaller, og vi besluttede os derfor til - lidt imod normal praksis - at skifte plads. Den nye plads gav efter kort tid den førnævnte brasen på 2,7 kg, et par 2-kilos sudere samt en stak skaller i den rigtige størrelse til gedder. Sidstnævnte betyder også, at vi nok kommer til at sætte nogle agnruser her senere på året, når der skal tankes agnfisk. Peter fangede ikke rigtig noget andet end skaller indtil kl. 21.30, hvor han til gengæld krogede en rigtig tung fisk. Efter en gelinde fight (den skulle nødigt hoppe af) kunne vi se, at denne brasen var noget større end de sædvanlige. Vejningen viste da også 3,95 kg.

Dette var ny PR for Peter og nok den største brasen jeg har set fanget i De Gamle Lergrave i de efterhånden 30 år jeg har fisket dernede. Stort tillykke med fangsten. Jeg har selv fået brasen op til 3,7 kg, men set dem noget større, når de i foråret går i stimer af 10-15 fisk i forbindelse med legen. Potentialet for 5+ brasen er der således og kun tiden vil vise om vi også er dygtige nok til at fange dem.

Esrum båden har også været ude et par gange i løbet af de seneste uger og bl.a. Emil har snuppet gedder over dybt vand (+20) op til 4,5 kg. Formand Carsten Ryby har også været derude og han fortæller, at det blev til mange mindre aborrer, men også at han mistede en stor gedde tæt på land på en lille spinner. Ærgerligt med den store gedde, da den ellers ville have hjulpet os i Esrum Open med at øge forspringet. Vi fører nemlig p.t. foreningskonkurrencen, mens det i den individuelle konkurrence er Dennis Bom Boms megagedde på 13,8 kg, der fører. Ingen aborrer er tilmeldt endnu. I det kommende nummer af FiskeAvisen vil der iøvrigt være en "midtvejs status" for Esrum Open. Tjek også Fred & Humles hjemmeside under "Esrum Open", hvor der netop er uploadet en video af Bom Boms fangst.

Fangstrapporter modtages fortsat meget gerne på Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Senest opdateret: Tirsdag, 30. Juli 2013 19:13

Tre store karper på en uge

Hej alle

Så har en af foreningens nok skarpeste karpefiskere igen været ude med snøren. Claus Banholtz skriver:

Hermed lidt fangster jeg gerne vil dele med Jer;)

Ovenpå sidste uges flotte spejler på 14 kg skulle jeg ud igen.....

Der åbnede sig en mulighed for en hurtig overnatning fra onsdag til torsdag, og det skulle jeg ikke fortryde.

Jeg måtte desværre pakke ud i regnvejr og alt blev vådt, men langt om længe lå alle 3 stænger, hvor de skulle og resten af lejren blev sat op og jeg kunne læne mig tilbage og vente på karperne. Desværre skete der ingenting før kl. 04.00 hvor min ene stang fløj afsted og et fast modhug, afslørede en stor fisk. Efter et par lange udløb kunne jeg lande en flot skælkarpe på 11,9 kg.

Ny PR i skælkarpe. Der skete ikke mere denne dag.
 2 fisk på over 11 kg på 2 ture havde givet blod på tanden.

Jeg fik så en invitation til at fiske et vand. som jeg ikke havde fisket før, og det siger jeg ikke nej til....;)
Jeg kørte imod den nye sø lørdag og skulle være der til søndag. Alt var perfekt, men jeg måtte desværre vente til kl. 05.00 søndag morgen før min midterste stang kørte på fuld udrykning. Nu skulle fisken presses, inden den svømmede ind under et træ. Der blev derfor lagt et hårdt pres på den og i sidste øjeblik fik jeg vendt den. Derefter kunne jeg stille og roligt lande en rund spejlkarpe på 12,1 kg.

En super flot spejlkarpe med få fejl. Min kammerat kunne tage et par billeder af denne skønhed og dagen var reddet og ugen havde nu budt på 3 fisk over 11,9 kg.

Hilsen

Claus Banholtz

STORT tillykke til Claus med karpefangsterne. Iøvrigt kan jeg i al fortrolighed fortælle at bl.a. den store spejlkarpe på 14 kg blev taget på 2x10 mm pineapple/banan fra Dynamite, som nu er på hylderne hos en af foreningens sponsorer, nemlig Fiskerishop.dk

Senest opdateret: Torsdag, 27. juni 2013 21:01

Øresundstur med torsk, havørred og alarm samt medetur med gang i matchstangen

Hej alle

Der har i de sidste 14 dage samlet sig et par rapporter i inboxen, som nu omsider kan publiceres (min computer har været kapret af min datter til en skoleopgave). Den første rapport er fra Mikkel Helms:

Hej Klaus,

Jeg var ude med foreningens båd Zimba onsdag den 5. juni med en kollega. Vi trollede fra havnen kl. 6 med kurs mod Ven og ude omkring 8 – 10 m vand fik vi hurtigt 4 – 5 torsk. Vi havde planlagt at forsøge, at pirkefiske på nogen vrag, som vi havde fået positioner på, men da GPS-en var til reparation (det havde jeg ikke lige set, da jeg bookede båden) måtte vi revurdere den plan. Vi søgte i stedet efter buler ude øst for Ven og fandt også nogle kæmpe buler på ca. 20 m vand, hvilket er ca. 50 meter fra land her. Det viste sig dog at være baby sej og baby torsk, så det blev vi hurtigt trætte af. Vi besluttede derfor at lade pirkene ligge og sejlede ned mod Stengrunden. Da vi var ude øst for Ven, kom der temperaturalarm på motoren, hvilket jeg også oplevede sidste år. Carsten har sagt, at det er en computerfejl og da der var en kølevandsstråle og vi ikke havde sejlet stærkt, var jeg ikke bekymret for, at motoren skulle være blevet for varm. Jeg prøvede at slukke motoren og lade den være slukket et par minutter og så tænde den igen og sejle raskt væk. Det trick virkede sidste år og efter at have prøvet et par gange, så virkede det sørme også denne gang, så den forfærdelige hylealarm forsvandt. Så det råd kan hermed videregives til andre brugere, hvis de oplever noget lignende. På Stengrunden tog vi en runde sydpå på 5 – 12 m vand. Her fik vi en havørred på ca. 1,5kg, 6 hornsvin og nogle torsk op til 4,2 kg. Vi sejlede ind kl. 14. Så alt i alt en en fin tur, hvor vi havde 7 torsk med hjem op til 4,2 kg, 6 hornsvin og en havørred på ca. 1,5kg.

Mvh

Mikkel

Mange tak til Mikkel for rapporten og tippet omkring temperaturalarm på Zimba er hermed også givet videre.

Jens Blom har også været ude at fiske. Denne gang i ferskvand:

Hej Klaus,

Fredag aften den 7. juni tog jeg ud til en lokal sø for primært at fange skaller til sandartfiskeri. Da jeg havde fanget 20 - 25 skaller gik jeg over til at fiske suder for resten af aftenen. Det gik fint, idet jeg startede med at fange en hybrid, dvs. en mellemting mellem en karusse og en skælkarpe på 4,7 kg. Fighten var dog noget skuffende. Suderfiskeriet gik også fint, idet jeg fangede 5 stk. og ligeldes fik en PR suder på 2,850 kg - 55 cm. Den valgte at hugge på min lette matchstang, så det blev en super fight med flere nervepirrende minutter i nærkamp med en busk langs bredden.

Jens Blom

Også tak til Jens for rapporten og stort tillykke med både hybriden og PR-suderen. Mht. førstnævnte så er det nu tredie gang i løbet af 3 år at den - efter min ringe viden om vandet - igen er blevet fanget. Igen et levende bevis på at genudsætning nytter!

Undertegnede har selv været på et par ture i lergravene, bl.a. sammen med Jens Blom. Her er det blevet til mange sudere op til 2,25 kg samt en stribe mellemstore brasen op til 2,4 kg. Vandet syder og bobler når fiskene lusker rundt efter forfoderet og der er dømt sikker underholdning, når man kroger dem på let matchgrej. Både flåd- og bundfiskeri giver fisk.

Jeg var idag på Esrum Sø for at se om der efter sidste succestur skulle være flere store hugvillige gedder derude i det dejlige vejr. Kun en enkelt 3-kilos og en spottet pæn karpe i overfladen (!) blev det til. Man må jo nok erkende, at det havde været lidt bedre med gode agnskaller i stedet for de kunstagn, som jeg dørgede rundt med. Næste gang jeg skal derud, bliver det efter aborrer og så bliver det først senere på sommeren, når mågesjov kan opleves på nærmeste hold.