Nive Å's Lystfiskerforening

Nyheder fra Nive Å's Lystfiskerforening

Flot svensk aborre til Philippe

Hej alle

Så tikkede der lige en sms med et billede af en super flot aborre ind fra Philippe, der har været en tur i Blekinge.

Under billedet skrev han følgende:

Eneste fisk på 4 dages intens jagt. Selv skallerne var ekstremt svære at hive op, kun 3-4 stk i timen!! Jeg gik ned og ned i linedimension og krogstørrelse. Det hjalp!!

Stort tillykke med den flotte aborre til Philippe. En dedikeret indsats betaler sig.

Drømmetur til Havøysund, Nordnorge

Hej alle

Der kommer glædeligvis en del rapporter i øjeblikket. Blandt disse var nedenstående fra Erik Winther:

Hej Klaus,

Jeg er netop hjemkommet fra en fisketur i Havøysund, Nordnorge.

Gennem Jagt & Fiskerimagasinet bestilte jeg sammen med Mogens en tur fra den 30. juli til den 6. august. Vi var i alt 5 mand, som skulle følges ad. Turen foregik med fly fra KBH - Oslo og derfra videre med fly til Alta, ca. 3 timer og 10 minutters flyvetid. Derefter ca. 3 timers biltur i en transporter fra Alta til Havøysund, som er en ø ud for Norges nordkyst.

Vi blev indkvarteret på 1. sal i et dejligt lyseblåt hus 1 min. fra vores båd. Huset var fint indrettet med stor stue og pejs, køkken, bad/toilet og tre værelser. Der var også et guidehus med fileteringsrum og fryserum.

Turen var fantastisk med godt vejr alle dagene, så der blev fisket igennem (80 timer i alt) - det er jo lyst hele natten. Så aftensmad blev der først tid til mellem kl. 21.00 til 24.00, inden det var sengetid. Der blev lavet flæskesteg, mørbradbøffer og culotter, så vi gik ikke sultne i seng. Havøysund er et fantastisk sted med utrolig smuk natur og rigt dyreliv. Vi så bl.a. vågehvaler, ørne, søpapegøjer, øresvin og meget mere.

Godt råd: Lyt til guiderne - de er eksperter. Vi fiskede mest efter helleflyndere, hvor vi brugte levende sej som agn til pirkestang. Til kastestangen blev der brugt store jigs på 125-400 gram.

Vi fangede i alt 30 helleflyndere på vores båd, hvoraf 9 var over 1 meter. Det er helt vildt at fighte en helleflynder. Husk at indstille bremsen rigtigt fra start. Størst var Jan´s på 147 cm. Ellers fiskede vi en dag efter sej og torsk, en anden dag rødfisk på 250-300 meters dybde. Der blev også fanget en havkat, en lange, mange torsk og sej op til 6kg. Og så var der også rigtig grimme brosmer.

Vi havde Christian fra Jagt & Fiskerimagasinet i vores båd. Han var fantastisk til at sejle og finde de bedste steder i samarbejde med  Brian fra Norway Guide Fishing. Bedre guides fås ikke.

Personligt fik jeg seks helleflyndere, den største på 125 cm og 27 kg, seks rødfisk, den største på 4,35 kg, mange sej, den største på 5,5 kg, en havkat (2 kg), og en brosme (7kg)

Jagt & Fiskerimagasinet har allerede reserveret to både til næste sæson - det kan anbefales.

Erik Winther

Tusind tak til Erik for beretningen fra Norges-turen. Flotte fangster i flot natur. Måske man en dag skulle prøve det!

Senest opdateret: Mandag, 08. september 2014 21:32

Ask på Andørja i Nordnorge (part three: PR-sej)

Hej alle

Så har Ask vort nye medlem sendt den tredie og sidste update fra hans fisketur nordpå:

Hej Klaus,

Fy for fanden jeg er basket!

I morges tog kajakmesteren hjem efter behørig fejring med en vis Kaptajn Morgan og en gylden dame, og i dag blev vejret godt, og så var fisken på hugget! Loddet drillede, men næsen virkede, så jeg stoppede i et strømskel, hvor der sad to måger... Kortplotteren sagde +400 meter men på 50 stoppede vores pirke, og det sagde slam! Ny PR på 13,06 kg.

Min bådmakker Patrik fik en ond fisk på 14,26 kg, og vi havde det fantastisk efter nogle dage med øv-vejr:)

Knæk og bræk:)

Ask Futtrup

Mere tak til Ask for den sidste update og stort tillykke med ny PR. Spændende fiskeri!

Vh

Ask på Andørja i Nordnorge (part two: Verdensrekord)

Hej Klaus

Jeg er jo på Andørja i Nordnorge - dels for at fiske - dels for at følge et forsøg på at fange verdens tungeste kajakfangede fisk.

Målet var Grønlandshaj, og svenske Joel Abrahamsson ankrede op på 509 meters dybde, lige ud for campen søndag morgen. Første dag bød på tre solide hug, men desværre blev ingen hængende. Derfor fortsatte forsøget idag, hvor fiskeriet startede kl. 04.

Allerede kl. 06.01 huggede Joels drømmefisk og en fight, der med Joels ord beskrives som “en smertesrejse”, kunne begynde. Efter at være trukket flere hundrede meter rundt i en god time kom hajen til overfladen, og jublen ville ingen ende tage.

Vel sikret i båden, kunne den måles til 401 cm i længden, 201 cm om livet og 566 kg ifølge tabellen. Dermed er det en kraftig forbedring af den tidligere kajak-verdensrekord på 227 kg.

Efter fighten udtalte Joel:  “Det var den hårdeste fight i mit liv, og jeg kommer aldrig til at fiske efter dem igen. Mit maveskind ser ud som en hamburgeryg og mine arme føles som om de kan nå rundt om jorden. Ikke desto mindre er det en drøm, der er gået i opfyldelse, i et helt unikt vand, på et helt unikt sted”.

Som et kuriosum kan det nævnes, at jeg fangede agnfiskene, der sikrede verdensrekorden...  En sej på 2 kilo og en makrel på godt et kilo.

Fed dag!

Mange tak til Ask for den vilde beretning, som i skrivende stund - og via FiskeAvisen, som Ask skriver for - er på vej til den samlede verdenspresse:-).

Senest opdateret: Mandag, 01. september 2014 20:24

Ask på Andørja i Nordnorge (part one)

Hej alle

Så har Ask vort nye medlem lige sendt en mellemtid fra hans fisketur nordpå:

Hej Klaus,

Jeg er på Andørja i Nordnorge for at fiske og følge lidt med i et verdensrekordforsøg på at fange grønlandshaj.........fra KAJAK!!!

Fiskeriet har været helt sygt. På første aften skulle vi fange agn til hajfiskeriet, meeeeeen en øresundsdreng skal jo lige til bunden, og op kom en torsk på 14,8 kilo;-)

Andendagen hvilede vi ud ovenpå køreturen, men fiskede dog i 4 timer. Her fik vi ikke mindre end 50 sej over 7 kilo og 7 over ti... Min største vejede fine 11,5 og var dermed ny PR.

Idag har vi hyggefisket lidt om formiddagen og fanget godt med torsk og brosmer. På vej ind var der lidt mågesjov og det skulle jo testes. Vi fik vel 40 makreller over kiloet på en halv time.

Nu skal vi spise Boeuf Bourguignon, og så tager vi en aftentur efter storsejen igen:)

Vh

Ask Futtrup

Stort tillykke med de fine fangster og stor tak til Ask for beretningen, som jeg antager bliver en føljeton. Der er godt nok smukt deroppe, at dømme efter medsendte billede.

Spændende hvad næste update bringer - To be continued!!

Senest opdateret: Mandag, 01. september 2014 20:19

Side 1 ud af 7